.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مطهري:انصراف احمدی نژاد و اجماع اصولگرایان بر فرد قوی تر

علی مطهری، نماینده شاخص جریان اصولگرای مجلس شورای اسلامی معتقد است طرح تحول اقتصادی که دولت بر اجرای آن اصرار دارد، دارای اهداف تبلیغاتی نیست بلکه واقعا برای متحول ساختن اقتصاد کشور در جهت هدفمند ساختن یارانه هاست.

وی که در عین اصولگرایی، از منتقدان دولت نهم نیز هست می گوید: "طرح هدفمند كردن یارانه‌ها هر چه زودتر اجرا بشود بهتر است. اگر كار كارشناسی انجام و با اصلاحات لازم تصویب شود، هر چه زودتر اقدام شود بهتر است. البته یك پیشنهاد این است كه طرح تحول در قالب برنامه پنجم اجرا شود و یك عده در مقابل جواب داده‌اند اگر بخواهد در برنامه پنجم گنجانده شود لااقل یك سال به تاخیر می‌افتد. بالاخره برای اصلاحات اقتصادی یك سال هم یك سال است. می‌شود یك راه‌حل بینابین ارائه داد؛ یعنی نه اجرای سریع و نه موكول شدن آن به برنامه پنجم توسعه. بلكه می‌توانیم اجرای آن را به آغاز به كار دولت آینده موكول كنیم تا به این ترتیب شائبه‌ها در مورد اینكه پرداخت نقدی یارانه‌ها با اهداف انتخاباتی است، از بین برود."

وی که با دنیای اقتصاد گفت و گو کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت نقدی یارانه ها اهداف انتخاباتی دارد، چنین می گوید: "ما دلیل قطعی نداریم كه اجرای این طرح با اهداف انتخاباتی است. معني حرف شما اين است كه دولتی برای اینكه رای بیاورد حاضر است بدون انجام كارشناسی لازم و با نادیده گرفتن مصالح مردم و فقط براي منافع خود طرحي را اجرا كند. البته چنین تعبیری بسیار بدبینانه است و در واقع به این معنی است كه دیانتی در كار نیست یعنی هدف وسیله را توجیه می‌كند و این باعث ناامیدی انسان است. اصل بر برائت و خوش‌بيني است نه بدبيني."

مطهری با تاکید به اینکه "احمدی نژاد علاقمند است کاری برای ملت انجام دهد و عدالت را گسترش دهد"، این انتقاد را نیز بر او وارد می کند که "میل شدید ایشان به خدمت رسانی و گسترش عدالت باعث شده که در طرح های اقتصادی عجله کند و کاملا نقطه نهایی را نبیند" و می افزاید: "ايراد ديگر نوع برخي تصميم‌گيري‌ها است. اگر یادتان باشد در دیداری كه نخبگان با رییس‌جمهور داشتند كه از تلویزیون هم پخش شد صحبت از این بود كه 300 واحد مسكونی به نخبگان داده شود. در همان جلسه عده‌ای اعتراض كردند كه 300 تا كم است و باید 3000 واحد بشود.

آقای رییس‌جمهور در پشت تریبون همان جا با معاون علمی خود مشورت كردند كه این امكان‌پذیر است یا نه. او مخالفت كرد و گفت مقدور نيست، ما نمي‌توانيم بودجه آن را تامین كنیم. بعد رييس جمهور از معاون اجرایی خود سوال كرد كه شدنی است یا نه؟ گفت: خیالتان راحت باشد، همان جا گفتند تصویب شد و همه كف زدند و مساله تمام شد. ببینید این نحوه تصمیم‌گیری در مسائل عمرانی و كشوری كار درستی نیست. بالاخره این بودجه از كجا می‌آید؟ لابد از بودجه يك طرح عمرانی كم مي‌كنيم و به اینجا می‌آوریم. اگر این كار بخواهد باب شود شما می‌بینید در خیلی جاها دیگران هم چنین انتظاری دارند. اساسا كل برنامه و نظام اقتصادی كشور زیر سوال می‌رود. من می‌خواهم بگویم كه تصمیمات ناگهانی و این بی‌انضباطی مالی كشور را به خطر می‌اندازد."

عضو کمیسیون اصولگرایان مجلس هشتم، دولت نهم را متهم به استفاده از روش "بزن برون"یی می کند و در پاسخ به سوالی درباره مصوبات سفرهای استانی می گوید: "اینها به نظر من یك مقدار عجولانه است و یك مقدار روش به اصطلاح «بزن برو» معمول شده است كه فعلا این كار را انجام بدهیم و بودجه‌اش را از اینجا برداریم و به كار بزنیم تا ببینیم بعد چه می‌شود، اینها را راضی كنیم تا بعد. اینها اشتباه است. قبل از اینكه انتظار مردم را بالا ببریم، باید مردم را با واقعیت آشنا بكنیم و به آنها بقبولانیم كه كارها طبق ضوابط پیش برود و بگوییم این به نفع كشور است. اگر مثلا روستای شما نیاز به تراكتور دارد، فلان روستا در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد و آنها جلوتر از شما قرار دارند. اینها را برایشان بیان كنیم و مردم را با واقعیت آشنا كنیم. اگر مردم احساس كنند كه دولت به دنبال خدمت اصولی با برنامه است همكاری می‌كنند. پس بی‌دلیل توقع مردم را بالا نبریم. اگر در یك سفر استاني 20 مصوبه داشته باشیم، ولي استاندارد و اصولی انجام شود این كار خیلی بهتر است تا اينكه 200 مصوبه داشته باشيم كه با كيفيت نازل انجام شوند.

طرح‌هایی ممكن است به خاطر عجله‌ای كه به خرج داده می‌شود استاندارد هم نباشد. مثلا بزرگراه افتتاح می‌كنیم و فردای آن روز می‌بینیم این قدر پستی و بلندی دارد كه اصلا اصولی و استاندارد نیست. اینها غلط است. بهتر است مانند كشورهای پیشرفته به دنبال كارهای اساسی و اصولی باشیم. چنین كشورهایی فكر 50 سال بعد را مي‌كنند. حتي خوب است كه گاهي رييس جمهور از افتتاح برخي طرح‌ها خودداري كند به خاطر استاندارد نبودن. باید به دنبال كارهای اصولی برویم. به گونه‌ای نباشد كه مردم را راضی كنیم كه فعلا خوشحال باشند. این كار اشتباهی است. حتی افعالی كه در سخنان خود به كار می‌بریم افعال ماضی باشد كه این كار انجام شد یا این طرح به بهره‌برداری رسید. وقتی كه انجام شد اعلام كنیم نه اينكه این كار خواهد شد. وقتی كه وعده می‌دهیم و انجام نمی‌شود اعتماد مردم كم می‌شود."

نماینده منتقد دولت در باره دیپلماسی دولت نهم نیز می گوید: "ارتباط دولت نهم با آمریكای لاتین در مجموع یك كار مفید بوده است. این كه بالاخره كشورهایی كه نزدیك آمریكا هستند تحت تاثیر ایران قرار بگیرند كار درستي بود، آثارش را هم در جنگ غزه دیدید كه ونزوئلا سفیر اسرائیل را اخراج كرد، كشورهای دیگر هم اقدام كردند. این‌ها كار مثبت است.

به نظر من در واقع از خلائي كه در آنجا بود استفاده كردند یا ارتباط با كشورهای آسیاي شرقي مثل مالزی در مجموع كار خوبي است. به هر حال به خاطر آرمان‌هایی كه داریم مجبوریم به سراغ بعضی از كشورهایی كه جایگاه مهمی در دنیا ندارند برويم و از هماهنگی آن‌ها برای خود نیروی جدیدی دست و پا كنیم كه در دنیا موثر باشد. آرمان فلسطین و مساله صدور انقلاب را داریم كه پیام انقلاب به جهان برسد و طبعا مخالفت‌هایی در دنیا هست و تحریم‌هایی هست و مشكلات اقتصادی برای ما ایجاد مي‌كنند. مثلا وقتی تحریم است و یك كالایی از اروپا خریدید، آن شركت بیمه نرخ خود را تا پنج برابر بالا می‌برد و جنسی كه به ایران وارد می‌شود گران تمام مي‌شود.

به هر حال این مشكلات هست و ما را تحریم كرده‌اند. از طرفي هم نمي‌توانيم از آرمان‌هاي خود دست برداريم، ولي در مجموع سياست خارجي دولت نهم موفق بوده است و صلابت را به انقلاب اسلامي بازگرداند."
مطهری که معتقد به عبور از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری است در این باره نیز می گوید: "اگر اصولگرایان همه بر روی شخصیت قوی‌تری متفق القول باشند و آقای احمدی‌نژاد را از شركت در انتخابات منصرف بكنند، خب من این راه را بر راه‌هاي دیگر ترجیح می‌دهم. منتهی وقتی آقای احمدی‌‌نژاد به شركت در انتخابات مصمم است و از این طرف هم اصولگرایان برشخص دیگری اجماع ندارند، خوب وقتی آقای احمدی‌نژاد را با آقای خاتمی یا آقای موسوی مقایسه می‌كنیم - البته این نظر شخصی من است- مي‌بينم كه در مجموع آقای احمدی‌نژاد بر آنها اولویت دارد."/عصر ايران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.758 seconds.